onsdag, februari 26, 2014

A Tale for the Time Being av Ruth Ozeki

En kille på jobbet har sagt upp sig. Jag frågade varför (åh nej, lämna mig inte), han svarade:
– Tiden. Den räcker inte till. Det är fint väder i Vemdalen, men jag kan inte åka dit, för jag har inte tid.
– Jag förstår precis, svarade jag. Vi ska dö!
– Eh. Ja.

En kvinna på en liten ö vid Kanadas västkust, Ruth, hittar en ryggsäck på stranden. Den innehåller en dagbok skriven av en 16-åring i Tokyo, Nao. Den kan ha kommit med strömmarna efter jordbävningen och tsunamin. Det kan vara längre sedan den hamnade i vattnet. Hon vet inte. Lever Nao? Mellan Ruth och Nao finns det inte bara ett hav, utan även ett glapp i tiden. 

Are you still using purple ink or have you outgrown that? Do you still bite your nails?

A Tale for the Time Being är väldigt uppslukande spaning efter tid. Kvantfysik, Schrödingers katt, zen. Det är en roman som får en att fundera över inte bara sitt eget liv, utan planetens och får en bland annat att drömma om en bergssida med en mossig, skuggig stentrappa som man kan gå sig trött uppför.

__________________ 
Ruth Ozeki A tale for the time being. 2013. Canongate Books Ltd. ISBN 978 0 85786796 4